איך מתחילים סטארטאפ?

היזמות תפסה אתכם בהפתעה?
 
ישבתם עם חבר על בירה ותוך כדי שיחה צצה חשיבה לרעיון גאוני
נסעתם לחו"ל וראיתם מוצר או שירות שלא קיים בארץ 
יש לכם כבר הרבה זמן בראש רעיון מהפכני ואף פעם לא העזתם כי יש לכם קריירה
 או להיפך מחכים כבר לצאת מהצבא כדי לממש את הפוטנציאל ולפרוץ לעולם

בכל אחד מהמקרים הדיאגנוזה היא אחת:  נדבקתם בחיידק היזמות!
עכשיו אתם שואלים את עצמכם מה עושים עם  זה?  איך להתחיל סטארטאפ?

החיבור

הבסיס לכל מערכת יחסים טובה היא החיבור.

אז לפני שניכנס לתוכן המאמר ונדבר על השלבים הראשונים של מיזם מצליח, תשאלו את עצמיכם עד כמה אתם מחוברים למוצר. בלי חיבור חזק, יהיה לכם קשה מאוד למצוא את התשוקה שתהיו זקוקים לה להוביל מיזם. 

החיבור יכול להיות מכמה מקורות. חיבור לכאב, לטכנולוגיה או לשוק. מוזמנים לקרוא את הפוסט בנושא חשיבות החיבור.

למה חשוב לזהות את החיבור? בכל פרויקט חשוב לדעת מה החוזקה והחולשה שלנו, כדי לפתח את הראשון ולהשלים את הפערים של השני. החיבור הוא החוזקה במיזם והוא יאפשר לכם גם לזהות מה חסר. אם באתם מהשוק, יתכן שחסר לכם הטכנולוגיה ולהיפך.

אוקי יש חיבור, איך מתחילים?

שלב 1: הגדרת קהל היעד

אם הרעיון שלכם לא יעניין אף אחד ולא תצליחו למכור אותו,זה לא משנה עד כמה הוא טכנולוגי וחדשני.
אל תשכחו: הרעיון שלכם צריך להפוך לעסק רווחי.

אתם תגידו לי שבשלב ראשון, זה רק פיתוח וזה ייקח כמה שנים להגיע למכירות. נכון אבל מה הלאה?
אם אתם מטיילים ברחוב ללא מוצא, גם אם נהניתם מאוד מהדרך, תהיו מוכנים שתצטרכו לחזור אחורה למקום שהייתם כי זה לא הוביל אתכם למקום אחר. האם הדרך מספיקה לכם?

תכירו את קהל היעד שלכם, למי מיועד המוצר? מי יהיה מעוניין בו וגם מי יהיה מוכן לשלם עליו וכמה? 

תכירו את הכאב או הצורך של קהל היעד כדי להבין האם וכמה המוצר שלכם חשוב להם.

תכירו את השוק, הגודל שלו בארץ ובעולם, כדי להבין את הפוטנציאל העסקי שלכם.

לפני שתעשו סקר שוק מעמיק במסגרת העסק שתבנו, אפשר להתחיל לבד בקטן: לקיים שיחות אחד על אחד עם אנשים וארגונים, לעשות סקר לקוחות קטן בגוגל פורמס, או פשוט לחפש באינטרנט על השוק והמוצר.

וזה מביא אותנו לשאלה: מה כבר קיים בשוק?

שלב 2: בידול וחדשנות

אחרי שזיהיתם את הקהל ועשיתם סקר קצר על השוק, תבחנו גם מה כבר קיים בשוק.

עם סקר מתחרים קצר תוכלו לזהות אילו פתרונות קיימים ומכאן להבין למה המוצר שלכם שונה, הכרחי וכדאי לשוק. בקיצור, מה הבעיה במוצרים הקיימים ואיזה פתרון באתם להשלים? 
הפתרון יכול להיות במוצר עצמו אבל לא רק. הוא יכול גם לשפר פתרון קיים.
לתת חווית משתמש יותר נוחה, עלות יותר זולה, תהליך יותר ידידותי לסביבה…

זה יהיה  גם הבידול שלכם מול המתחרים, היתרון השיווקי ועליו יתבסס ה- "go to market" (האסטרטגיה השיווקית) שלכם.
כעת בשלב הפיתוח, לרוב זאת תהיה החדשנות של המוצר, הבסיס של הסטארטאפ שלכם.

יש כמה סוגים של חדשנות, מוזמנים לקרוא על זה במאמר "מהי חדשנות"

איך לדאוג שלא ייקחו לכם את הרעיון?

שלב 3: הגנת ידע וקניין רוחני

סיימתם סקר שוק ראשוני וזיהיתם חדשנות. אם המוצר שלכם טכנולוגי, יש עוד בדיקה שדכאי מאוד לעשות והיא נקראת "סקירת פטנטים". במילים פשוטות, תבדקו שלא כבר קיים פטנט על הרעיון שלכם. גם אם זה לא שווק או פורסם באינטרנט, יתכן שמישהו חשב על זה לפניכם.

הסקירה תאפשר לכם חיסכון ענק בזמן, כסף וטרחה . אף אחד לא רוצה לשים את כל החסכונות שלו בפיתוח מוצר, שמעבר לכך שהוא לא יוכל להגן עליו, הוא גם סבור לקבל תביעה!

בעולם הסטארטאפים, הפטנט מככב כי החדשנות בד"כ טכנולוגית אבל יש כמה אופציות להגן על הידע. למשל, קוקה קולה לא בעלת פטנט אלא פשוט שמרה על המתכון שלה בסוד. פטנטים, זכויות יוצרים, סימני מסחר הם האפשרויות הנפוצות בהגנת IP (קניין רוחני). לכן כדאי מאוד להתייעץ עם משרד מומחה.
בתחום התוכנה, השמועה שלא ניתן להגן לא תמיד נכונה. גם אם לא המצאתם שפת קוד, יתכן שפיתחתם אלגוריתם או AI שכן ניתן להגן. 

תהליך הפטנט לוקח זמן? תחשבו בינתיים לערוך NDA (הסכם סודיות) כדי שתוכלו להתחיל קשרים.

אם ביצעתם את 3 השלבים הראשונים, סיימתם את ההכנות שלכם. עכשיו לעובדה!

שלב 4: תוכנית עבודה

  1. "תרשום תרשום"
    תרשמו את המטרה הגדולה, תפרקו אותה לאבני דרך,  ואת כל אבן דרך למשימות.
    ראשית כי פסיכולוגית, לרשום זאת התחייבות מול עצמיכם.
    בנוסף, החלום נראה הרבה יותר קל להשגה כשהוא הופך למטלות קטנות שניתן ליישם בקלות שלב אחר שלב. זה מראה את מפת הדרכים ומרגיע.
  1. "מה הלו"ז"?
    תנסו להעירך כמה זמן יקח כל משימה ותבנו Timeline (ציר זמן).
    זה יאפשר לכם לדעת שאתם בקצב הנכון, למדוד מה כבר ביצעתם ומה נשאר.
    תרגישו חופשי לפרגן לעצמיכם על כל שלב שסיימתם, זה רק יגדיל את המוטיבציה שלכם להמשיך.
  1. מה חסר לכם?
    להקים עסק דורש לטפל בכל המחלקות:  ניהול, פיתוח, שיווק, כספים, משאבי אנוש…
    אחרי שפירקתם את המשימות ושמתם אותם בציר הזמן, נפל לכם ההבנה שלא תוכלו לעשות הכל בשתי ידיים.
    תערכו רשימה של כל המשאבים שחסרים לכםואיך תשלימו את החסר: כוח אדם, יועצים וקבלני משנה, חומרים וציוד…

אוי אבל כמה זה יעלה לי?

שלב 5: תקציב ומימון

על רשימת המשאבים לכל משימה בלו"ז, תוסיפו טור של עלות, והנה קיבלתם הערכה ראשונית.

ביציאה לסבב גיוס כספים ממשקיע, תצטרכו להראות תוכנית פיננסית ארוכת טווח (בד"כ 5 שנים) שמראה על הכנסות, הוצאות, רווחיות ו-ROI (החזר השקעה).

כרגע בשלב הראשוני של הרעיון, כאשר אין עדיין מודל היתכנות/ אב הטיפוס, המשקיעים לא רצים לשים כסף ולכן סביר להניח שהמימון יבוא מהחסכונות שלכם, או של החברים והמשפחה שלכם.

לכן חשוב לדעת כמה זה יעלה כדי שלא תכניסו את עצמיכם לבור ללא תחתית ולחוסר איזון כלכלי של התא המשפחתי שלכם.
רוצים לקבל תקציב מקצועי שתעשה לכם סדר? לבנות מודל עסקי? מודל הכנסות? מוזמנים ליצור קשר

עוד דרך מצויינת לגייס כספים בתחילת המיזם הוא דרך מענקים ממשלתיים.
יש בארץ מגוון מענקים מותאמים לכל שלב של החברה, ואפילו לשלב pre-seed (גיוס טרום ראשוני) כשהחברה עוד לא הוקמה.

הם לא יוכלו לממן את הכל אבל בהחלט ייתנו השלמה יפה ועד 85%! וכל זה בלי הקצאת מניות ובלי להתערב בהחלטות דירקטוריון שלכם.

רוצים לבדוק אם אתם יכולים להיות זכאים למענק? מוזמנים ליצור קשר

והכי חשוב, לפני שתבקשו השקעה מאנג'ל או מחבר, תהיו מוכנים להשקיע בעצמיכם. לא רק במימון, אלא בזמן ובעבודה. לעבור על השלבים שהגדרנו, מראה על רצינות ואמינות, על השקעה אישית בפרויקט, על זה שעשיתם שיעורי בית ואתם יודעים לאן אתם מתקדמים.

לא ייצא כלום ממיזם אם לא יודעים להוביל אותו, גם אם הרעיון גאוני.
עסקים זה לפני הכל מערכת יחסים בין אנשים. נאמין בכם לפני שנאמין במוצר שלכם.

בהצלחה!