מהי חדשנות?

חדשנות עוסקת בישום יוזמות חדשות ויצירתיות. היא מאפשרת להחליף את הקיים בחידוש, היוצר ערך ייחודי לקהל מוגדר של לקוחות.  לא בהכרח המצאה אבל יותר משמעותי משיפור, החדשנות באה להציע פתרונות לצרכי שוק מסויים.

חדשנות "פורצת דרך":

להבדיל מ"חדשנות תומכת" שרק מציעה פתרונות שיפור לשוק כבר קיים, חדשנות "פורצת דרך" מציעה דרכי פעולה חדשות להתמודדות הצרכים וכך משנה את הסביבה העסקית.

מקורה במדע ובטכנולוגיה, היא מביאה איתה מענה לשוק חדש עד החלפת השוק המסורתי והמוכר.

למשל: המצלמה הדיגיטלית החליפה את המצלמה האנלוגית.

בשני המקרים, לרוב התרומה תהיה להטיב את המוצר, להוזיל אותו, או להפוך אותו לירוק יותר.

חדשנות המוצר:

תהליך חדשני של מוצר תמיד יהיה מורכב ממשימות פיתוח ואבני דרך המראים על יכולת החברה להתמודד בכל שלב בחיי המוצר: תכנון- אינטגרציה- סימולציה- הפקה. לרוב, הפיתוח יהיה "בצורת גלגל", הכוונה שמכל הפקה, תהיה למידה שתגרום לשיפור התכנון. כך שהפיתוח תמיד ימשיך וישפר ביצועים. 

ניתן לזהות חדשנות במוצר בשני דרכים: 

  • חדשנות פונקציונלית: המוצר מציע פתרון חדש בהגדרה שלו ללקוח המשתמש בו, אבל לא מכיל בו רכיב טכנולוגי חדש. בעצם המוצר כאן עונה לשאלה "מה".
    לדוגמה: אפליקציה שבנויה על בסיס טכנולוגיה קיימת אבל השימוש בה מהווה יתרון חדש למשתמש.
  • חדשנות טכנולוגית: המוצר מהווה יתרון חדש מול המתחרים. הרעיון מבוסס טכנולוגיה ומדע ונדרש תהליך של מחקר ופיתוח ובקרת יישום ואיכות. המוצר כאן עונה לשאלה "איך".
    לדוגמה: פיתוח של קוד, למידה עמוקה או AI שתשנה את המוצר ברמה "הפנימית" שלו, ותהווה בידול מול המוצרים באותה קטגוריה בשוק.

במקרה של חדשנות טכנולוגית, ניתן יהיה להגן על החידוש שפותח והקניין הרוחני על ידי פטנט, וכך להעניק לחברה יתרון חזק מול המתחרים.

חדשנות ארגונית:

חדשנות יכולה להתקיים בארגון בלי קשר לפיתוח המוצרים שלה. ניתן למצוא אותה בכל מחלקה, וללא קשר לגודל החברה ולענף שלה.

  • חדשנות בתהליך היצור , הניהול  או הלוגיסטיקה
    יישום של טכנולוגיה חדשה המאפשר שיפור תהליכים חדשנים  פנימיים עשויים להביא ליתרונות מול השוק והמתחרים, כגון הוזלת עלויות וכתוצאה מכך גם מחירים.
  • חדשנות במודל העסקי והמסע השיווקי:
    נדרש להבין את הצורך/כאב האמיתי של הלקוח ולהציע מודל עסקי שונה למודל הידוע בענף. המטרה כאן לענות לדרישות השוק ולהציע פתרון אולטימטיבי, גם אם לא מוכר ויגרום לשינוי חווית הלקוח.
  • חדשנות בשירות ובנהלים:
    חדשנות תהליכית שניתן למצוא אותה למשל במגזר ציבורי.
    המטרה יכולה להיות: שיפור שירות , חווית לקוח, הנגישות, הקטנת בירוקרטיה או לגרום לשינוי רגולציה.

למה החדשנות חשובה?

בראש ובראשונה, חדשנות מייצגת יצירתיות, גמישות לסביבה משתנה ופתיחות לשינויים.
החדשנות מראה על כושר החברה להתמודד והפוטנציאל להתקדם בשוק.

  1. הוכחת מחקר על השוק הקיים ומענה לצורך/כאב קיים בשוק המוגדר 
  2. הבטחה של בידול מהותי מול המתחרים
  3. הוכחת יישום של הפיתוח הטכנולוגי-מדעי 
  4. תרומה לאיכות הסביבה והחיים
  5. הובלה של צוות מיומן ומומחה
  6. ליווי של אסטרטגיה ומודל עסקי תואם
  7. קניין רוחני חדש שניתן להגן עליו
  8. תוספת ידע ויכולת שתרכוש החברה להמשיך בחדשנות ובפיתוח מוצרים חדשנים

איך נמדדת רמת חדשנות במענקים?

הרשות לחדשנות בוחנת כל שנה מאות עסקים בארץ על מנת לחלק את תקציב היזמות ממשרד הכלכלה לחברות החדשניות ובעלי פוטנציאל הגדול ביותר.

לאחר קריאת הבקשה והחומר, וביקורת טכנולוגית בחברה, הבודקים המקצועיים של הרשות יתנו חוות דעת מפורטת על תוכנית הפיתוח, ולרוב יהיו גם נוכחים בישיבה שתאשר או תדחה את התיק.

הוועדה של רשות לחדשנות בוחנת את רמת החדשנות של פרויקט דרך 7 קריטריונים:

  1. רמת הפיתוח הקיים בחברה לפני התוכנית
  2. מידת יישום טכנולוגיה חדשנית
  3. חדשנות טכנולוגית של המוצרים
  4. רמה כללית של המו"פ לפני, במהלך ואחרי התוכנית
  5. קניין רוחני חדש
  6. הטמעה והרחבה של התקנות והתמודדות עם חסמי כניסה
  7. ציוד ובינוי חדשני

לפי המסלול שתבחרו הדרישות בנושא חדשנות יכולות להיות שונות.
לדוגמה: במסלול "הפיילוטים" החדשנות פחות חשובה ומצטרפים היבטים אחרים.

לכן מאוד חשוב להתאים את המענק למוצר שלכם, למאפיינים שלו ולשלב הפיתוח והחברה.