no-image

שירותים פיננסים

מודל עסקי

יש לכם רעיון מדהים ויש לכם אפילו את הידע לפתח אותו. 
מדהים! אבל כדי להיות סטארטאפ מצליח עליכם להרוויח!
גם הרעיון הכי טוב לא יוכל לצמוח אם ללא מודל עסקי טוב
אז מה זה בדיוק מודל עסקי?
מודל עסקי מגדיר את כל הגורמים והערכים של העסק

  1. השוק: באיזה תחום אתם פועלים?
  2. המוצר:
  3. הערך: מה הערך המוסף והחזון של המוצר שלכם
  4. פלח לקוחות
  5. הבעיה/ות של השוק "הכאב"
  6. הפתרון של המוצר שלכם
  7. הספקים
  8. הצוות
  9. השותפים

מודל עסקי הוא סוג של מפה שמגדירים לפני שמגיעים לשלב הבא: מודל ההכנסות


מודל הכנסות

יזמתם רעיון, יש לכם ידע טכנולוגי, והגדרתם למי הוא טוב ולמה,
עכשיו נשאלת השאלה: איך מרוויחים מזה?
התשובה תשתנה אם מדובר על חומרה או על שירות.
חומרה:
מקובל לחשוב שיהיה מבוסס על מחיר ליחידה/ לכמות.
אורך חיים המוצר משחק במוצר חומרה תפקיד חשוב. ככל שאורך המדף גבוה, אין צורך בתחליף או קנייה חוזרת, ולכן אתם עלולים ליצור "לקוחות חד-פעמיים" שקשה לצוד כל פעם מחדש.
כדאי לחשוב על מודל משולב.
תוכנה:
מודל SAAS (software as service) מככב בעולם התוכנה.
למרות זאת, יש עוד הרבה אפשרויות. אז איך לבחור? הכל תלוי בסוג המוצר וסוג הלקוח.
ניתן ורצוי לבנות מודל מבוסס כמה מקורות.
לדוגמה, יתכן שיש צורך בהתאמה אישית לצרכי הלקוח, אפשרות למודולים נוספים, הדרכה או יעוץ…


תוכנית עסקית:

יזמים רגילים לחשוב שצריך תוכנית עסקית לפני שיוצאים לגיוס כספים ממשקיעים.
תוכנית עסקית צריכה להיות בשלב מאוד מקדים, במקביל למודל היתכנות.
באותה מידה שאתם מבינים שעליכם ליצור "אב-טיפוס" שתראה את היתכנות המוצר שלכם,
כך אתם זקוקים לתוכנית עסקית שתראה את היתכנות העסק שלכם.
איך תוכנית העסקית מורכבת:

  1. הכאב
  2. הפתרון
  3. הטכנולוגיה
  4. חדשנות ובידול
  5. ציר הזמן ואבני דרך Timeline
  6. אסטרטגיה שיווקית Go to Market
  7. תוכנית פיננסית

בניית תקציב:

בכל שלב תצטרכו לדעת כמה כספים עליכם לגייס לטובת המיזם.
האם ההון העצמי שלכם יספיק לאב-טיפוס בלי להכניס את המשפחה שלכם לחובות?
אתם כבר במגעים עם משקיעים, כמה כסף לבקש בשלב ראשוני "seed"?
החברה כבר קיימת ומוכנה לצאת לדרך ואתם נערכים לסבב גיוס רציני ראשון Round A, כמה לגייס?
טעות בתקציב יכול להיות נזק רציני לחברה בצמיחה. כשאתם קונים דירה, חשוב להעריך כמה הון עצמי תצטרכו כולל הוצאות נלוות כגון: תיווך, שמאי, עו"ד… גם כאן זה אותו דבר ועליכם לקחת הכל בחשבון.


ניהול כספים שוטף:

בתחילת הדרך, אין תקציב לניהול כספים בתוך החברה. לרוב לקוחים משרד שיטפל בהנהלת חשבונות וככה חושבים שסגרנו את העניין.
הנהלת חשבונות תרכז עבורכם (ועבור המס! ) את כל החשבוניות שהוצאתם ותוכל להפיק לכם תמונה אם הייתם השנה רווחים או כמה הפסדתם (אם תדעו לקרוא דוח רווח והפסד).
מה זה עוזר לכם כי השנה נגמרה?! ובכלל אם אתם בשלב הפיתוח לפני מסחרור, אז התמונה תראה הפסד בכל מקרה.
ניהול כספים בשוטף, כגון תזרים מזומנים ומעקב תקציבי, יכול לתת לכם תמונה של היום ושל העתיד, וכך לסייע לכם להבין איזה לקחים ניתן להפיק ולעזור לכם בקבלת החלטות בתכנון העתיד הקרוב והרחוק.